Boonstra

Klaas Boonstra (1905-1999).

Klaas Boonstra was van jongs af aan bezig met tekenen. Hij werd geïnspireerd door de natuur in zijn woonomgeving Krommenie en verwerkte de indrukken in tekeningen.
Hij heeft zich nooit beperkt tot één stijl of stroming, maar ging zijn eigen weg en ontwikkelde een werkwijze waarin hij zonder vooropgezet plan uiteenlopende afbeeldingen maakte, van figuratief tot abstract. Dat noemde hij “schilderen met verbeelding”.

Klaas Boonstra studeerde vanaf 1932 aan de Rijksacademie in Amsterdam en kreeg daar les van de schilder J.H. Jurres en vanaf 1935 van de hoogleraar Monumentale Kunst, Heinrich Campendonk.
Hij bewonderde Matisse en Picasso, wier stijlinvloeden zich soms in zijn werk openbaarden. Het meest was hij onder de indruk van het werk van Kandinsky: “Dat werk lag mij omdat ik zelf ook in de verbeeldingswereld leef”.
Hij verwierf de Koninklijke Subsidie in 1936 en 1939.

Boonstra had contacten met de Experimentelen (Appel, Brands, Constant en Wolvecamp), doch sloot zich niet bij hen aan. Hij naam deel aan tentoonstellingen van expositieverenigingen als De Keerkring (1949) en Stuwing (vanaf 1951) die geen specifieke richting vertegenwoordigden, maar vanuit een gemeenschappelijke ‘moderne’ gezindheid hun leden expositiegelegenheid boden.
In 1951 liet hij zich overhalen om lid te worden van Creatie, Vereniging tot bevordering van de Absolute Kunst, doch bij dit ene lidmaatschap is het voor hem, die liever zijn eigen weg ging, gebleven.

Vanuit Amsterdam verhuisde Boonstra in 1961 naar Den Haag en van daaruit in 1972 naar het Zeeuwse Schore, waar hij de stilte van zijn geboortedorp terug vond en volledig in beslag werd genomen door zijn droombeelden. Hij was blij met de rust, de boomgaarden en de Schelde vlakbij en werkte dagelijks tot nagenoeg het einde van zijn lange leven.

Opvallend in het gehele oeuvre van Klaas Boonstra, is zijn uitzonderlijke kleurgebruik.
Het zijn vaak pasteltinten die elkaar als echo’s versterken, krachtig en helder, altijd harmonisch. De combinatie van kleuren oogt zo vanzelfsprekend, dat het gedurfde karakter ervan nauwelijks opvalt.

Veel werk van Klaas Boonstra is aangekocht door het Rijk, door musea, bedrijven en particulieren. De artistieke nalatenschap van de kunstenaar wordt beheerd door de Stichting Klaas Boonstra.